Znaky školní zralosti
Základní škola
Znaky školní zralosti
Hlavními znaky školní
zralosti jsou zralost tělesná, duševní a sociální.
1. Tělesná zralost
Fyzickou zralost dítěte posuzuje pediatr, vyjadřují se k ní rodiče a učitelky mateřské školy. Posuzují se především věk dítěte, jeho výška a váha, přiměřenost rozvoje hrubé a jemné motoriky.
Fyzickou zralost dítěte posuzuje pediatr, vyjadřují se k ní rodiče a učitelky mateřské školy. Posuzují se především věk dítěte, jeho výška a váha, přiměřenost rozvoje hrubé a jemné motoriky.
2. Duševní zralost
Duševní zralost zahrnuje poznávací a rozumové schopnosti. Předpokladem pro vstup do školy je dosažená úroveň zrakového a sluchového vnímání, rozumových schopností, paměti, řeči a motoriky.
Duševní zralost zahrnuje poznávací a rozumové schopnosti. Předpokladem pro vstup do školy je dosažená úroveň zrakového a sluchového vnímání, rozumových schopností, paměti, řeči a motoriky.
Zralost zrakového
vnímání
Zralost zrakové
vnímání je předpokladem pro úspěšné čtení. Dítě by mělo být schopné odlišit od
sebe různé tvary a základní tvary i pojmenovat (čtverec, kruh, trojúhelník) a
mělo by znát tvary alespoň některých písmen a číslic.
Aktivity k
procvičování zrakového vnímání:
§ rozlišování a
vyhledávání stejných předmětů (např. kostek mezi kuličkami), odlišování
rozdílných věcí (najít, co do skupiny nepatří podle tvaru, barvy)
§ vyhledávání rozdílů na
zdánlivě stejných obrázcích
§ odlišení rozdílného
obrazce z řady stejných
§ skládání a rozkládání
obrázků rozstříhaných na části, skládání a rozkládání částí stavebnic
(rozkládací kostky) a puzzle.
§ procházení obrázkovými
bludišti
§ vyhledání a určení
místa věcí v místnosti, na obrázku i hračce.
§ vyhledání věcí na
obrázku s pojmy dole/nahoře, vpravo/vlevo vzadu/vpředu/uprostřed.
Zralost sluchového
rozlišování
Předpokladem pro
úspěšnou výuku čtení je, aby dítě mělo poznat první písmeno ve slově.
Aktivity k
procvičování zrakového vnímání:
§ rozlišování zvuků (při
zavázaných očích poznat zvuk sirek, peněz, klíčů aj.), poznávání hudebních
nástrojů, přírodních zvuků
§ napodobování rytmu
vytleskáním (říkadla, básničky)
§ hledání schovaného budíku
podle zvuku
§ hádání, co zvuk vydává
§ hry na slepou bábu
§ hádání, kterou hláskou
začíná a končí slovo (co slyšíš na začátku - na konci?)
§ "slovní
fotbal" na hlásky (hráč vymyslí slovo začínající hláskou, na kterou
končilo slovo vymyšlené protihráčem)
§ vyhledání předmětů v
místnosti začínajících na určitou hlásku či slabiku
§ vymýšlení slov na
nějakou slabiku (KO-lo, KO-pačky, KO-loběžka, ...)
Rozumové schopnosti
Chápání světa by u
budoucích prvňáčků mělo být již více realistické, fantazijní pohled by měl
postupně ustupovat. Dítě by také mělo:
§ chápat jednoduché
pojmy související s časem (včera-dnes-zítra, ráno-poledne-večer) a být schopné
řadit události chronologicky podle děje
§ znát roční období
§ být schopno třídit
věci podle velikosti, délky, množství, druhu (větší – menší; stůl - židle -
postel x jablko)
§ být schopno logické
úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle; košile a svetr ap.)
§ znát barvy i doplňkové
(oranžovou, hnědou, růžovou, fialovou)
§ mít určité početní
vědomosti (kolik nohou má pes, kolik je dnů v týdnu) a dovednosti (umět počítat
do 10)
§ sčítat a odčítat do 5
(přidávat a ubírat z množství věcí)
§ zvládnout ukázat
správný počet na prstech či vybrat z hromádky předmětů požadovaný počet
Paměť
Paměť dítěte před
vstupem do školy se stává trvalejší a záměrnější, i když je spíše mechanická
než logická. Dítě by mělo:
§ být schopné
zapamatovat si větu o osmi slovech a doslova ji zopakovat
§ udělat podle tří
najednou vydaných pokynů danou věc provést (například "Jdi do kuchyně,
vezmi tam hrneček a přines mi ho.")
§ umět zpaměti krátké
básničky a písničky, popřípadě vyprávět vtipy či hádanky
Řeč
Školsky zralé dítě by
mělo:
§ správně vyslovovat
všechny hlásky, toleruje se nesprávná výslovnost R,Ř
§ v krátkosti (6 - 7
větami) plynule vyprávět o rodině, zájmech či trávení volného času
§ mít bohatou slovní
zásobu a zvládat i gramatické jevy řeči - správně skloňovat podstatná jména, a
časovat slovesa
§ skládat slova ve větě
ve správném pořadí
Grafomotorika
Předpokladem pro
rozvoj psaní je dobrá grafomotorika. Nutné jsou zejména:
§ správný a fixovaný
úchop tužky
§ vybarvování ploch bez
přetahování, nedotažení či odbytí jen vyčmáráním
§ schopnost napodobit
geometrické tvary
schopnost správně
zobrazovat figurální kresbu, která by měla být bohatá na detaily, propracovaná,
ve správných proporcích (postava, oči, uši, 5 prstů)
3. Sociální a citová zralost
Úspěch ve škole je též podmíněn určitou duševní vyspělostí, samostatností, emocionální stabilitou, odolností a schopností přijmout i případný neúspěch. Školsky zralé dítě by mělo:
§ být schopné velkou
část dne trávit ve skupině vrstevníků mimo domov a bez přítomnosti rodičů
§ přijmout místo rodičů
jako autoritu učitele
§ vykat dospělým,
pozdravit při setkání, poprosit při žádosti o věc / pomoc, poděkovat
§ umět se obléknout bez
cizí pomoci, obout si boty a zavázat tkaničky na kličku
§ být schopné se
podřídit formě práce ve skupině, plnit požadavky skupiny a kooperovat ve
skupině
§ mýt osvojené
hygienických návyky (jít samo na WC, umýt si ruce, ráno a večer si vyčistit
zuby, večer se samo vykoupat)
§ nereagovat na
nezdar či nespravedlnost impulsivním výbuchem nebo pláčem
§ rozhořčení ventilovat
spíše slovními výlevy než záchvaty vzteku nebo tělesným násilím.
Pracovní zralost
Velmi důležitou
otázkou je úroveň pracovní zralosti, která souvisí s motivací. Ačkoli zájem o
hru stále ještě přetrvává, dítě by současně mělo:
§ projevovat zájem
o činnosti podobající se školním úkolům (např. úkoly v dětských časopisech)
§ být schopné pracovat
na nějakém úkolu delší dobu, i když je úkol relativně nezajímavá
§ být schopné dokončit
úkol, který si samo dalo: obrázek, hrad z písku, stavebnici
Rodiče by měli dítě
naučit večer si připravit věci na následující den, sbalit tašku, ráno jít do
školy, psát úkoly, udržovat si pořádek v tašce a věcech, nezapomínat věci. V 1.
třídě by ještě rodiče měli dítěti tašku kontrolovat.